Размисъл върху „Народе ????”
Какъв „народ”?
И кой „народ”? Проклето
Въже от
Къкрина до София виси!
Какъв
народ бе племето, което
тъй не
успя от двайсет заптиета
Единствения – него – да спаси?
Това гласи стихотворението на Дамян
Дамянов „Народе ????”. И сякаш именно това иска да ни каже и самият
Левски с тази единствена дума, с този вик на отчаяние, отправен към
българския народ. Колко много има в тези четири въпросителни! Колко сръб,
отчаяние и разочарование! Да, най - вече разочарование, упрек!
Посветил живота си на делото за
освобождение на България, дал всичко от себе си, Апостолът вероятно е
очаквал българският народ да откликне. Дори още на на 29-годишна възраст
Левски изрича и фразата: ”Не сме българи, ако стоим със скръстени ръце
!”
„Народе ????” сякаш изразява не само
неизменното разочарование и скръб от българите, но и нещо повече –
убеждението, че тези хора(не бихме могли да ги наречем човеци) не са
истински българи. В целия народ той съзира онова раболепно чувство,
толкова силно, че е измеримо дори с роболепието и угодничеството, което
откриваме у Каравеловия герой дядо Либен и във Вазовите “чичовци”.
Сам се чувства Апостоът в святата си
борба срещу турското потисничество, срещу вековете на безчинства над
българите. Макар и заобиколен от истински българи и човеци като неговите
съратници Ботев, Каравелов, Раковски, той чувства, че народът не
подкрепя истински делото, стига до извода, че “Ако всички хора ми
помагаха, отдавна да сме освободили България”.
И искрено, от цялото си сърце желае “да
работим за своя народ, а не за своя джоб”, но българите остават някак
безучастни, някак неразбиращи идеологията на Левски. Битовизмът е заел
своето непоклатимо място в сърцето на дребния безименен българин, а
“делото успява, но изисква труд и постоянство”. Труд, който българите не
желаят или просто са неспособни да положат. Все пак не трябва да
забравяме и друга знаменита фраза на Левски: “Чакането приспива –
борбата пробужда!” След петвековното чакане българският народ сякаш е
забравил истинското значение на думата „борба” и тя неизменно се е
пропила с този така упадачен битовизъм, вилнеещ в душите на българите.
Но дали днес – десетилетия по-късно,
съдържанието на такива думи се е изчистило от всички тези деградивни
нюанси? Дали българинът се е променил достатъчно? Според нас това е само
риторичен въпрос и отговорът е ясен. За съжаление прогресът на народа ни
в духовен план изглежда нищожен, сякаш 13 десетилетия не са ни стигнали
да се отърсим от робското си самосъзнание. А това неизменно напомня за
евреите и тяхната Обетована замя – Хаанан, чиято история можем да
прочетем в Стария завет, но дори на тях – народ, появил се в зората на
развитието на цивилизациите, им е било необходимо много по-малко време,
за да се отърсят от робството, живеещо в душите и сърцата им, в умовете
им. Според Мойсей човек, живял в робство, е неспособен да бъде свободен,
да разбере истинското значение на свободата, а и една известна мисъл,
една неоспорима истина гласи: „Свободата е състояние на духа”, затова
евреите се скитат 40 години из пустинята, докато не се роди поколение,
необвързано с веригите на робството, докато не се появят хора, можещи да
бъдат свободни! Но явно за българите странстването в търсене на едни
по-истински и по-стойностни ценности все още не е приключило. Ние все
още отказваме да забравим своите антиценности. И дори днес, не можем да
не споменем, на прага на Европейския съюз ние сме „неполиваното дърво на
Европа” и сякаш онзи откъс на поемата на Григоре Виеру „Забързан век” е
писан точно за нас - българите:
Един поет
забравя да се роди,
един палач
забравя да умре.
Изводът от това е, че трябва най-сетне
да се замислим за своето духовно оцеляване, защото дори днес, сигурни
сме, че Апостолът би изрекъл същото „Народе????”, но дали въпросителните
биха били само четири?
Виктория Борисова,
X
клас – ПМГ”Екзарх Антим
I”
- Видин |